dijous, 31 de desembre del 2015

[099] Els titulars didàcTICs del 2015

No podia ser d'una altra manera. Acaba aquí el 2015 i voldria fer un balanç del que ha estat un any de redescobriments, de renaixença, de revolucions. I per explicar-ho, ho faré a través de titulars de diari, ja que molts d'aquests fets, siguin positius o no, han estat notícia i han determinat la meva experiència docent d'enguany.

Aquests són, doncs, els titulars didàcTICs del 2015. Espero que us agradin!

Els alumnes fan un tast 
de la #gramàticaMàtrix 

En el primer trimestre del curs, els alumnes de GES del Centre de Formació Permanent d'Osona Sud (CFPOS) han pogut posar a prova la #gramàticaMàtrix. Aquesta concepte és idea de Josep Miquel Arroyo, professor d'aquest centre, el qual pretén acostar la gramàtica per fer-ne un ús conscient per part dels usuaris.
La idea es va començar a gestar el curs passat, després de diverses experiències positives amb els alumnes i d'una profunda reflexió docent que Arroyo es va veure obligat a fer. El professor vigatà considera que, des de la seva perspectiva metodològica, "no hi ha prou amb la superació d'un repte, sinó reflexionar sobre com l'has superat, especialment a nivell lingüístic". És doncs, des d'aquesta experiència que Arroyo va donar forma a la #gramàticaMàtrix, un enfocament gramatical basat en la unió d'allò que saben els alumnes amb el que han d'aprendre durant el curs. 

Tot i que les primeres incursions van ser poc alentadores, hi ha hagut prou indicis per part d'alguns grups que s'està treballant de manera significativa en la millora de la gramàtica i de l'ús que en fan dia a dia els seus alumnes. Està convençut que al 2016 es veuran resultats positius i concluents pel que fa a la implementació d'aquest enfocament gramatical.


El portafoli lingüístic de GES 
arriba a la versió 2.0

Després d'un curs en marxa, el portafoli lingüístic de GES s'actualitza. Cap a inicis de gener, els usuaris del portafoli rebran una actualització de l'eina d'aprenentatge que va sorgir durant el passat curs 2014-15. Entre les millores, cal destacar la integració invisible en el procés d'aprenentatge, la millora de les qüestions relacionades a copsar els aprenentatges previs i les reflexions durant el trimestre. A més, s'integra de manera conscient a la #gramàticaMàtrix.


La formació d'adults, 
el despertar de la força

L'any 2015 serà recordat cinematogràficament per l'estrena del capítol VII de la famosa saga Star Wars. Però també ho serà per a la formació d'adults, ja que enguany s'ha realitzat una tasca molt interessant per visibilitzar que hi ha molt bones idees en aquest àmbit per a la millora educativa dels alumnes.

Un exemple és el del Josep Miquel Arroyo, professor del CFPOS. Ell n'està modestament satisfet del que ha viscut i del que ha pogut aportar a aquest despertar durant 2015. En destaca, inicialment,  la formació obtinguda a través de diversos events, com ara el II Encuentro de Docentes de Lenguas de Secundaria. A més, ha tingut la possibilitat de participar a l'Escola d'Estiu de l'Educació de les Persones Adultes impartint un taller. Per al docent vigatà va ser una experiència molt satisfactòria que connecta amb el seu futur formatiu a mig termini: el doctorat.
Arroyo lamenta, però, no haver assistit al #betacamp, tot i que espera ser-hi en una propera edició. D'altra banda, a la xarxa ha fet pinya amb altres companys* amb els quals comparteix objectius de reivindicació de la bona feina que es fa des de les escoles d'adults, així com des de la comunitat educativa en general. "Tinc previst una col·laboració estable #aquatremans amb Ramon Paraíso per difondre aspectes sobre la formació d'adults i, també, m'agradaria donar continuitat a la iniciativa del web La formació d'Adults, engegada per Quim Balaguer", explica Arroyo.

Un altre fet que vol rememorar és la participació a la revista educativa digital INED21, plataforma des de la qual reivindica el paper de les escoles d'adults en l'entramat educatiu. Però el millor està per arribar, ja que al centre on treballa s'està treballant en un projecte de millora, el qual encaminarà el seu futur els propers anys. 

Per acabar, Arroyo confessa que el desig que més espera que es compleixi durant el nou any és el de la creació d'una xarxa d'escoles d'adults i de professionals en aquest sector per tal de fer-la visible i, com diria Jordi Martí, deixi de ser menystinguda per la comunitat educativa. 

Encara queda feina per fer i Josep Miquel Arroyo continuarà amb la difusió de les bones pràctiques a l'educació d'adults, sumant esforços com la resta de grans professionals que s'hi dediquen. Per això espera que, al 2016, el despertar d'aquesta força sigui un èxit, no de taquilla, sinó educatiu.


*Gràcies a Ramon Paraíso, Quim Balaguer, Jaume Sans, Joan Padrós, Ester Badal, Javier Íñiguez, Anna Tur, Maximiliano Alcañiz, M.Àngels Araujo, Imma V., Josep Maria Planas, Joan Moya, Diego Redondo, Blanca Pi, Sergi Cercós, Palmira Freixa, Fèlix Eroles i Carme Duran. I, també gràcies per la vostra inspiració, Jordi Martí, Toni Solano, Óscar Boluda, Germán Cánovas, Jordi Domènech, la gent de Xatac5, els de GrOC, Carme Bové, Sergi del Moral, Boris Mir, Helena Erviti, Anna Guim, Ángel J. Gallego, Imma Oliva, la gent de #betacamp, Elisa Tormo, i a tothom qui segueixo a través de les xarxes socials (perdoneu si no us esmento a tots!). Sou la meva formació. Visca Twitter!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

I tu, què hi dius? Comenta aquesta entrada!